Wednesday, February 17, 2010

Tutvustus: Iannis Xenakis


Ma arvan, et ma alustan sellest, et Rootsimaa elektropopduo The Knife laskis välja oma kolmanda albumi. Ja nende kolmas album ei olnud teps mitte rootsi elektropop, nii nagu ta varemalt oli, vaid soundtrack performance-üritusele, mille teemaks oli Darwin ja tema evolutsiooniteooria, millest ühel oli vististi hiljuti juubel. Ja ma ei ole väga kindel, kas see nüüd hea mõte oli, talve lõpupoolel oleks mõnus olnud hüva äraproovitud rootsi elektropoppi juurde saada. Aga kaugele jäägu minust mõte öelda inimestele, millist muusikat nad peaksid tegema.

Tähtis on hoopiski see, et tegemist oli sellega, et nii-öelda mängiti muusika piiridega ja üritati inimestele anda midagi ebatraditsioonilist. Tehti sellist avangardi. Ja seda võeti üldiselt hästi vastu, ja mõningad kriitikud leidsid, et see on midagi, mida mitte keegi mitte kunagi varem teinud ei ole.

Mis on muidugi üks suhteliselt rumal asi, mida mõelda, kui sa juhtud muusikakriitik olema. Muusika piiridega hakati tänapäevases mõttes mängima vist juba ennem kahekümnenda sajandi tõusu. Ma arvan, et üsna turvaline on öelda, et The Knife ei peaks tegelikult innovatsiooni eest lisapunkte saama. Ega ka selle eest, et ta Rootsi muusikatööstustega koostööd ei tee. Ja Radiohead ei peaks samuti saama lisapunkte selle eest, et ta ainuisikuliselt muusikatööstuse hävitas. It's gone! No music industry for anyone any more and let all the musicians flourish freely!

Aga olgu sellega, kuidas on, ma tahtsin teile tegelikult tutvustada ühte meie aja kuulsaimat avangardheliloojat ("meie aeg" on kahekümnes sajand ja "kuulus avangardhelilooja" tähendab seda, et õues inimeste käest küsides kümnest inimesest kümme ei tea, kes ta on). Daamid ja härrad, ma annan teile Iannis Xenakis!

Iannis Xenakis oli kreeklane. Ta ka üritas elada, nagu kreeklane, ja leidis oma kreeklusest positiivseid aspekte. Nimelt leidis ta, et vana kreeka demokraatliku põhimõtte järgi on igaüks, kes poliitikast osa ei võta, idioot, ja seega võttis ta poliitikast osa ja võitles kommunistide poolel fašistide vastu, ja hiljem NATO vastu, kui NATO tuli kohale fašiste välja peksma ja kindlustama, et kreeklased vahemerekommunismi tegema ei hakkaks. See oli ka esimene kord, kui NATO kuskile riiki sisse lendas nende sisepoliitikat korda tegema ja tegi selle ära ja mul on tunne, et nad ei tähista seda piisavalt, sest sa ei kuule sellest väga palju. Igal juhul, need poliitilised sündmused on selle põhjuseks, et Xenakise vasak näopool varjus on. Sinna lendas briti mürsk sisse, mis keeras tal pool nägu untsu ja tegi ta ühest silmast pimedaks, ja ainult punatähe ja matemaatika kombineeritud jõud suutsid ta kindlast surmast päästa. Hiljem läks ta maapakku, olles omal maal tagaselja surma mõistetud. See on iseenesest hea saavutus, aga Xenakise tegi see morniks, sest talle tundus, et ta on kodumaa raskel ajal üksinda jätnud, ja ta läks Pariisi ja õppis muusikat ja tegi arhitektuuri ja sobitas neid kokku, sellepärast, et ta luges palju Platonit ja tahtis parem kreeklane olla. Ta kasutas muusikas matemaatilisi valemeid ja ehitas ise masina, mis oskas pilti heliks muuta. Ja ta ütles oma raamatus, mis rääkis mõttest ja matemaatikast heliloomingus, niimoodi:"Art, and, above all, music, has a fundamental function, which is to catalyze the sublimation that it can bring about through all means of expression. It must aim through fixations which are landmarks, to draw one towards a total exaltation in which the individual mingles, losing his consciousness in a truth immediate, rare, enormous, and perfect. If a work of art succeeds in this undertaking even for a single moment, it attains its goal."

See on Iannis Xenakise "Metastaseis" ehk "dialektiline transformatsioon".

Ja see siin on Philipsi paviljon '58 aasta Brüsseli maailmanäituselt. Ajast, kui kõverjooned arhitektuuris veel uudis oli. Xenakis oli ka selle tegemisega suures osas seotud. Ja läbi mingi tabamatu, kuid võluva maagia peaksid see heliteos ja see arhitektuuriline vorm põhimõtteliselt sama asi olema. Sama matemaatiline mudel kahes eri meediumis. Äge? Või ei ole?
Alpha Mycenae on soovitatav, kuna seal on pildi muutumist heliks paremini näha, kui Metastaseises.
Ja lõpetuseks ma tahaksin anda paar selgitust, miks peaks inimene kuulama avangardmuusikat. Otse loomulikult on alati mõnus kuulata muusikat, mille peale sinu ettekujutatav rumal kaaslane ajab alumise huule natuke tölli ja silmad ümaraks ning protesteerib, sest see ei ole muusika ja seda ei saa kuulata, aga see ei peaks olema ainus põhjendus. Mõttetu on mõelda, et kõik need andekad mehed ning naised on oma muusika selleks teinud, et õel hipster saaks rumalat töllmokka kiusata ja ennast temast paremana tunda. Tegelikult on niimoodi, et see muusika tundub alul kaootiline, aga tegelikkuses kasutab see lihtsalt harjumatut loogikat. Inimese mõistus on korrale orienteeritud, nii et see ei suuda kaost luua, ja teisipidi, ka ilma sisemise loogikate jadadest moodustab ta ikkagi gruppe ja annab nendele mõtet, nii et sa võid mõnes mõttes ette kujutada, et sa suhtled võõrolendiga või õpid võõrast keelt. Ja kui juba see protsess on huvitav, siis võib teistsugusega loogikaga muusikast saada ka teistsugusi esteetilisi elamusi.

Xenakis sai muide '75-l aastal Kreekasse tagasi, kui rahvas CIA poolt pukki aidatud "kolonelide režiimi" kukutas ja mingisugune normaalsem demokraatia ennast sisse seadis. Juhul, kui teid huvitas, mis sellest edasi sai. Ja mingi aeg otsustas ta ka, et matemaatiliste valemite kasutamine on igavaks läinud, et kõik huvitavamad on juba ära kasutatud ja et ta on seda värki juba nii kaua teinud, et ta tööd kõlavad niikuinii nagu matemaatilised valemid. Samuti ei tahtnud ta, et teda "keerukaks" nimetataks, sest ta leidis, et see on lihtsustav termin tema ja selle kohta, mida ta teeb. Mõttetu on mõelda, et see, et ta kasutab matemaatilisi valemeid ja masinaid, teeb tema muusikast ainult valemite ja masinate muusika.
Enjoy!

2 comments:

  1. Ülikõva tüüp, kindlasti seal kõvemate seas.

    Otsisin veidi netis ringi ja leidsin ilusa kollase lehe mis räägib lähemalt tema masinast. it's called UPIC
    http://membres.multimania.fr/musicand/INSTRUMENT/DIGITAL/UPIC/UPIC.htm

    Ja selline asi on ka windowsile olemas! tõmba endale ja mängi sellega!
    http://www.highc.org/

    ReplyDelete