Monday, May 3, 2010

Füüsilise isetegevuse propaganda


Goddamn right! Ammu juba olen tahtnud kehakultuuri promoda. Kehakultuuri kandev idee on see, et sa näed parem välja, pead kauem vastu ja üldine enesetunne on normaalsem. It is an easy and satisfying thing to do. Ma räägin siin ainuüksi omaenese kogemustest. It's all tested and trustworthy. Kohalik kaup, mitte mingi importersats. Ei ürita su käest su raha ära võtta.
Mul ei ole selle üle küll mingit kontrolli, aga mulle meeldiks, kui te ei liituks treeningprogrammiga mingitel ebanormaalsetel põhjustel. Näiteks selleks, et oma hinda abieluturul kergitada. Või et välja näha, nagu tegelased halbadest ajakirjadest ja tänapäeva kodanliku ilu ideaal. Those things are not to be believed in. You are to do this to look more like a futurist strongperson! Or to fight body decay and related pains and illnesses. Või selleks, et olla veits vastupidavam, kui füüsilise jõu kasutamise olukord peaks ette tulema. Või sa võid sellega liituda selleks, et midagi teha. Või – kui sul on oma kehaga hea läbisaamine, siis on sul tugevam enesekuvand, mis võimaldab sul võimsamaid asju teha.

Kehakultuur on universaalselt kättesaadav. Selleks ei ole vaja eriti kallist varustust.Võib ka täiesti ilma läbi saada. Põhiline harjutus, mida sa vajad, on kätekõverdus. Mõned kehakultuuri entusiastid on leidnud, et inimene peaks muretsema endale keerukaid masinavärke, et treenida kõiki oma lihaseid. Et ainult ühetaoliste harjutuste tegemine on kuidagi halb. Vaadake nüüd, kuidas ma selle väite põrmustan. Pay close attention.
Kui, näituseks, ainult kätekõverduste tegemine oleks “halb”, siis oleks ka ainult jalgrattaga sõitmine halb, sest see treenib... ainult jalgu? Ometigi ei kuule sa sellist juttu kusagilt. Case closed. Kätekõverdus on hea harjutus, see treenib su rinnalihaseid, biitsepseid, käsivarsi, selga ja kõhtu. Fucking epic harjutus on see. See on miinimumprogramm, kui sa rohkem ei viitsi, võid ainult sellega piirduda. Kui sa satud kaksteist tundi arvuti taga piiderdama ja selg valutama hakkab, siis on kätekõverdused üldiselt hea viis seda parandada. Ja natuke võib niisama ka ringi taielda ja ennast sirutada. Ja üldiselt on massaaž ka tugev ja mõistlik asi, mida üksteisele teha.

Kui sa ei ole elu sees ühtegi kätekõverdust teinud, siis võib sellega natuke raskem otsa peale saada. Üldiselt on nõnda, et kui sa ennast sirgetelt kätelt kõverdatutele ja tagasi püsti saad, siis sa oled mäel omadega. Siis sa võid mõne aja pärast järgmise teha. Sinu mittejaksamine annab kusjuures märku mitte nõrkadest kätest, vaid nõrgast seljast. Nüüd sa saad ajapikku veits tugevamaks ja jaksad neid rohkem teha, sest üks on julmalt vähe. Ma ei näe erilist põhjust seda arvu, mis sa järjest teha jaksad, väga suureks ajada, aga hasardi mõttes on see ka normaalne plaan. Üldiselt arvan ma, et kolm korda päevas kolmkümmend kätekõverdust teha on normaalsem, kui kord päevas üheksakümmend. Kolmekümne kätekõverduse tegemine võtab muide alla minuti aega ja seda saab teha ükskõik kus. Kui ma välismaal reisimas käisin, siis ma harrastasin seda avalike kohtade peldikute eesruumides, kui seal kedagi ei olnud. Teiste nähes seda värki teha on mulle alati kergelt ebanormaalne tundunud. Samuti ei poolda ma jõusaali. See raibe maksab raha, seal ilmselt haiseb ja seal on teised inimesed, lisaks läheb seal kindlasti oma tund aega jõu tegemise peale ära, mis on suht ebanormaalselt palju aega jõu tegemise peale. Koos sinna ja tagasi minemisega läheb kaks tundi. Suhteliselt masendav värk. Ma arvan, et nad peaksid tegema ägedaid privaatjõusaale, mis on normaalselt disainitud ja kus sa saad oma tümmi mängima panna, et ägedam jõudu teha oleks ja kõik oleks jumala space age. Kuigi ma ei käiks seal ka. Ma vist isegi ei ehitaks seda endale.

Well, see oli siis kätekõverdus. Kätekõverduse ja kogu kehakultuuri üks põhilisi slõuganeid, see, mille pärast seda mõtet teha on, on
OOTA KOHESEID TULEMUSI!

Mõningad kehakultuuri entusiastid ütlevad sulle, et koheseid tulemusi ei maksa oodata. Ma arvan, et ilma koheste tulemusteta ei oleks kehakultuuriga suuremat mõtet tegeleda.Kui sa oled oma esimese seeria kätekõverdusi ära teinud – ühest ilmsesti ikkagi ei piisa, aga kui sa juba kümneni oled jõudnud, siis küll – siis näevad su vastavad lihased suuremad välja. Seda saab peegli abil kontrollida. Alternatiivselt, kui sa satud olema seda tüüpi tüüp, kes oma kehale rohkelt rasva kogub, aga sellega millegipärast rahul ei ole – kui sa pool tundi jalgrattaga sõidad, siis on sul seda rasva vähem peal. Pool tundi jalgrattaga sõitu on umbes nii palju, kui läheb kuhugile minemiseks ja sealt tagasi sõitmiseks. Linnaruumis on see ka sageli kiirem variant, kui ühistransport, põhiliselt võimaluse pärast otsemaid teid kasutada ja ootamisfaasi äralõikamise pärast. Püknilistele tüüpidele veel teadmiseks: kui sa näituseks tahad endale peenemaid õlavarsi, siis ei ole selle jaoks kõige targem hantleid tõsta. Ei ole niimoodi, et lihased muutuvad rasvaks või et rasv põleb selle koha pealt,mida sa treenid. Rasv põleb hoopiski igalt poolt üsna ühtlaselt. Selle jaoks ongi hea jalgrattaga sõita, sest rasv tahab aeroobset trenni ja vastikult palju monotoonseid liigutusi, jalgratas on põhimõtteliselt nii-öelda kõige valutum tee, et seda teha.

Mis peale kätekõverduste ja jalgratta veel normaalne on? Kõhulihaste harjutused on veits piidrid, kuigi üsna tõhusad. Kükk on mõttetu. Oma varvaste poole sirutamine on normaalne. Ma arvan, et see aitab selga. Ja, noh, teeb sind painduvamaks. Üldiselt minul oli sellega niimoodi, et kui ma umbes tund aega üritasin oma varbaid taga ajada, siis sai nad kätte ka. Sihuke harjutus on ka, kus sa oled nagu kätekõverduses, ainult et teistpidi, kõht taeva poole. Siis liigutad õlgu. Keha liigub üsna vähe, aga see on tegelikult üsna tõhus ning väsitav harjutus. Aitab selga, õlgu, ja neid käelihaseid, mis seal teisel pool biitsepsit on.

Abitehnikast soovitan ma kõige enam hantleid. Geniaalsed vidinad teised. Mahuvad pea et igasuguse voodi alla ja on nii lihtsa konstruktsiooniga, et raske on neid ära lõhkuda. See käib eriti va rauast hantlite kohta. Plastikust hantlid, mille sees on liiv, võivad katki minna, kui neid visatama peaks ja närilised võivad sinna sisse augu süüa. Siis pritsib igal tõstel veidi liiva, mis on halb ja pärsib tähelepanu. Rauast hantlid aga võivad kesta, well, suhteliselt igavesti, ma arvan. Eriti fancy-moodsatel hantlitel on kummist ümbris (nii, et nad ei ole külmad) ja ühel pool lame pind (niimoodi, et nad seisavad paigal, selle asemel, et minema veereda ja sa saad nad otsapidi kokku panna, moodustades kahekordse hantli). Ma ei soovita, et nad teil liiga rasked oleksid, sest ma tahan promoda aeroobsema olemisega harjutusi ega taha, et keegi endal selja katki vinnab. Viis kilo on tegelikult täitsa mõistlik ülempiir. Treeningprogramm näeb üldiselt välja selline:

Tõstad hantli endale pea kohale. Sirges käes üles, niimoodi. Siis teise. Esimese lased alla. Kordad seda mingi nii kaua kui viitsid. Võid numbreid loendada, võid mingi loo mängima panna ja teha nii kaua, kui lugu kestab. Alternatiivina võid ühte kätt üles tõsta samal ajal, kui teine langeb. Võid ennast samal ajal ka peeglist passida. Tahtmatus ennast peeglist passida on üldiselt edevuse märk.

Tõstad mõlemad hantlid pea kohale. See on veits raskem ja veits efekam. Võid neid mõnda aega niisama pea kohal hoida, võid ka hantleid langetades kummardada ja käed hantlitega selja taha suunata. Eepiline värk.

Tõstad käe hantliga vastaskäe õla kohale. Risti üle rinna mõnes mõttes. See on lihtne harjutus, nii et seda saab suhteliselt kiiresti teha. Keha võid ka veidi pöörata hantli tõstmise ajal.

Well, see harjutuste komplekt teeb ülakeha normaalne. Alati võib oma harjutustega ka kreatiivne olla ja teha seda, mis mõnus tundub. Hantlitega tasub vaadata ka, et sa nendega midagi sisse ei löö. Ka ennast. Ja alkoholi või narkootikumide mõju all on samuti normaalne jõudu teha ning jaksab ja viitsib rohkem, kuid oleks parem, kui see harjumuseks ei saaks.

Kätekõverdust saab kõvemaks punkida, asetades käed üksteisele lähemale või tõstes jalad mõne kõrgema aluse peale.

Kui sellega mingi liiga palju jama ei oleks, siis ma tahaksin endale koju ka poksikotti ja lõuatõmbamise puud.
Üldiselt võib kehakultuuriga tegeleda umbes nii palju, kui viitsid, eks ole. Võib iga päev mitu korda teha, võib iga paari päeva tagant, võib kord nädalas, ikka parem kui mitte midagi. Ise soovitan teha pigem tihti, aga mitte heituda sellest, kui vahepeal ei viitsi või ei jaksa teha.

Võistlusspordile ma oma toetust ei avalda. Minu arvates propageerib võistlus konkurentsi, mille ülekaal ühiskonnas on niikuinii ebanormaalne. Mõttetu on mõelda, et füüsiline võimekus ja heaolu peaksid olema seotud domineerimise ja üleolekuga.

Poole antud teksti kirjutamise ajal muutis spellcheck iga viimase kui minu “kui” “Hui”-ks. Päris vähe närvidele käis.

Enjoy now y'all!
Foto R. Ulaselt, pildil autor.

18 comments:

  1. aimasin su eelmise, mitte idioot olemise artikli põhiste teadmistega juba pildist ja esimestest ridadest, et kindlasti martin luiga. aga kamoon, kükk on täiega okei.

    ReplyDelete
  2. Vaata - füüsiliselt kängu jäänud ja vaimselt ummikseisus kodanlane! - kuidas vägev kommunist jõudu teeb.

    Jesus Christ, see on hea elustiili artiklite seeria.

    ReplyDelete
  3. Veel tagasisidet:

    1. Kükke dissida ei ole mõtet. Kükid on kõige efekam reite timmija. Eri tuus on kükid mit dem hantlid käes, otse ees. FEEL THE BURN!!!
    Meeste tähelepanu mõistagi keskengub torsole aga tüdrukutel ei pruugi see niimoodi olla, aber mit dem hantlid saab poiss kükid ka torso kasuks töötama panna!

    2. Sa unustasid ära THE BURN´i! OH YEAH, FEEL THE BUUURNN! Selle fiosoofia tuumik seisneb selles, et ära karda kui sa ei jaksa enam teha. Kui sa tõesti ei jaksa enam seda lollakat liigutust korrata isegi pärast kümnendat korda. Sest kui sa tõesti ei jaksa siis YOU FEEL THE BURN ja THE BURN tähendab seda, et trenn on olnud efektiivne, lihastoonus target locationis tõuseb. Pärast THE BURN'i ei ole ennast tegelikult mõtet edasiselt nuhelda - see on su keha viis sulle öelda, et aitäh, ma rohkem ei jaksa praegu.

    3. Ma sult su vanasid liivahantleid laenata saaksid? On nendega väga halvasti?

    PS Lillevaasi ja raamatuid täis kotiga on munn jõudu teha.

    ReplyDelete
  4. Mu liivahantlid on täis normaalsed ja sa võid neid laenata küll.
    Well... nüüd on the burn ära mainitud. Ega ma põhimõtteliselt ei rääkinud ka, et seda pole. teed, palju jaksad, ja siis pärast teed veel.
    On võimalik küll, et reite treenimiseks on kükid normaalsed. Mul ei ole kunagi oma reitega mingit jama olnud. Nende va jalgadega ju käiakse ikkagi.

    ReplyDelete
  5. Kangi vehkimise juures on alati oluline, et oleks normaalne tümmoon taustal meeleolu tekitamas, muidu vajub ära tuju varsti. Mis viib mind selleni, et soovitage keegi head mussi mis viimasel ajal välja lastud, ma olen ainult mingeid keskpäraseid albumeid kuulanud terve see aasta.

    ReplyDelete
  6. Oh, I'm sorry? Sa tahad muusikat kuulata? Nad ei tee seda enam. Metacritic, viimase paari kuu uued riliisid:

    Javelin

    Bill Callahan

    Marco Polo & Ruste Juxx

    Gary Allan

    Melissa Etheridge

    Lali Puna

    B.o.B

    Jason Castro

    Black Tambourine

    Bullet For My Valentine

    Mary Chapin Carpenter

    Jeff Beck

    Murs & 9th Wonder

    Hole

    Two Door Cinema Club

    Circa Survive

    Natalie Imbruglia

    Bleeding Through

    The Bundles

    Ozomatli

    Plants and Animals

    Nedry

    Devin The Dude

    Trans Am

    The Radio Dept.

    Shelby Lynne

    Merle Haggard

    Aaaalright!!! Plants and Animalsi uus! Mine PUTSI ja Mary Chapin Carpenter ka!!!

    Nii et vabandust. Muusikat ei tehta enam, see tehti kõik üheksakümnendatel ära.

    ReplyDelete
  7. Martin, milline on sinu seisukoht jooksmise osas ülakehaharjutuste täiendajana?

    ReplyDelete
  8. Kõrges paneelmajas elades saab ka sellist toredat muuseas-trenni teha, et koju jõudes yhe hooga kohe yheksandale (või kõrgemale, kui on veel korruseid) joosta ja siis alla tagasi. Yleval on uhke vaade ka preemiaks.

    Nyyd aga peaks vaatama, et vähem kojujõudmisi varahommikul pohmas peaga teha ja siis kolmandale ka liftiga minna.

    ReplyDelete
  9. Treppidest käimine on üks efekamaid asju. Persele.
    Ja jooksmine ei ole liiga nõme asi, mida teha, kui viitsib teha. Kopsudele ka hea.. Ja rasva vastu.
    Ja Kaspar, laeku mingi aeg külla, ma annan sulle intelligentset džässi.

    ReplyDelete
  10. Jooksmine on igav. Konkreetselt kõige igavam trenn maailmas. Jalgpall on parem - põhimõtteliselt jooksmine, ainult et eesmärgipärane.

    ReplyDelete
  11. Jooksmisega on niimoodi, et kui käies igav hakkab või energiat tundub üle olema, siis ei tee väike kiirendus kellelegi kurja. Samas need tüübid, kes on endale sportkostüümi selga pannud ja kvartalit mõõdavad, ei tundu imagoloogiliselt kõige lahedamad olevat.

    ReplyDelete
  12. Jooksmise kohta võin öelda, et normaalne on, hasart tekib ja võid sõbra kaasa võtta juttu ajama. Kui võhma jagub jutu ajamiseks.

    ReplyDelete
  13. aga enamasti võib sellest viimasel juhul saada lynklik vestlus ehk ebarytmiline hingamine.

    parim ja praktiliseim trenn on siiski rattaga sõitmine, ehk sihipärane ja kiire, lisaks saab seda rakendada igapäevaste toimingute keskel. Sobib eriti aegadega pahuksis olevale kodanikule, kes tänu rattale suudab ilmselt kiiremini ja kaugemale jõuda, kui yhistrantspordile hilines.

    ReplyDelete
  14. Kõverdused ei võta ka üldse aega ja ainult kaks ruutmeetrit ruumi.
    Ja ma tean Natalie Imbrugliat sealt listist! Ta oli juba mingi jumala ammu olemas! tal oli mingi laul, mis oli laul, Viva peal, mulle ei tule hästi meelde, aga oli. Oli see tšikk või, kellel oli nagu valgusest tehtud mees seal videos? ja mingid kuulsad laulud olid veel, mingi oma kolm tükki, üsna kojn oli ka teine, mulle läks täitsa peale, mis ma võisin siis olla, 13-14, huvitav, mis tast nüüdseks saanud on?

    ReplyDelete
  15. http://en.wikipedia.org/wiki/Natalie_Imbruglia

    ReplyDelete
  16. Okei. Tundub, et tal läheb hästi.

    ReplyDelete
  17. Tšikk ja valgusest tehtud mees oli Texase "Summer sun" või midagi sellist. Mitte Natalie Imbruglia. See Texasase lugu oli suht okei lugu ka veel.

    Offtopicland.

    ReplyDelete
  18. http://www.marxists.org/reference/archive/mao/selected-works/volume-6/mswv6_01.htm

    Tema ka!

    ReplyDelete