Thursday, March 3, 2011

Filosoofiline stiilinõuandla: Loogiline positivist


"Suurim viga loogilise positivismi juures oli see, et peaaegu kogu loogiline positivism oli vale".          
                            - A. J. Ayer

MUNAJOODIK

Kõik ei saa olla rock-staarid ja võidusõitjad. Ei ole selline maailm lihtsalt. Võiks olla, et igaühes peitub doktor Jean-Paul Eksistentialiste, ootab aega, mil armunud tudengitega linna peal džaivi lüüa. Või bad ass varakristlik müstik - juba nelikümmend aastat olen tegelikult hoopis seraafidest räusata tahtnud! Aga ei ole. Kõik ei saa olla vaimukad isiksused, normaalsed ja lahedad inimesed, või üldse sellised inimesed, kellest jääb mulje, nagu nad oleksid elus. Või nagu neil oleks õigus. Üldse kunagi. Ükskõik, milles.

Keegi peab olema ka loogiline positivist - võibolla sina? Kas nüüd, kui elu peale mõtlema hakkad, ei tundu nagu kõik teed oleksid siia toonud? Alati oled sa palli maha pillanud, kõik ära munanud. Mitte ainult enda, vaid ka teiste jaoks. Oled olnud see tüüp, kelle puhul pelgast kohalolekust piisab, et pubi, bussipeatus, maailm veidi munasemaks kohaks muuta. Juba väiksena hakkasid sulle meeldima munad. Lemmiktoit on munavõileib, hommikul teed endale munaomletti. Sünnipäeval munasalat laua peal. Munasalat ja täidetud munad. Olgem ausad - sa sööd muna.
Filosoofiast sa suurt ei tea, teadusest ka, ikka muna mõlgub meeles, täidab mõistuse ja meeled. Nüüd aga, XX sajandi koidikul, linnas nimega Viin, mõistad sa viimaks! Kõik nupud on sinu eest paika seatud, aeg nagu naine avab sullegi süle! Sa võid need kolm asja - nigela filosoofia, nigela teaduse ja oivalise muna - sa võid need kokku panna. Witness the dawn of logical positivism!

PALUKS MULLE ÜKS MUNAVÕILEIB

Täiesti vaimutu, elutu, igasuguse metafüüsilise elemendita suhtumine Kanti ühendab teid! Te olete kõik väga tõsised mehed, nalja ei tee, kolmapäeviti saate kokku ja lürbite munalikööri. Nendel oma kokkusaamistel räägite, kui nõme see Kant ikka oli. Kui nõme oli kõik see, mis Kantis lahe oli. Kui nõmedad kõik teised on (va. Einstein, hi-hi-hi, <3 Einstein) kuidas kogu see värk on täiega kokku jooksnud. Laua puhtaks löömise kohustus lasub nüüd teie õlgadel. Munajoodikud, assemble!
Plaan järgmine: "Muname filosoofia ära. Muname ta formaal-loogika ja noore Wittgensteini keelejobaga nii ära, et keegi ei saaks seda enam kunagi normaalseks teha. Kui Adolf Hitler meid laiali lööb, siis põgenema kõikjale Läände - Inglismaale, Ameerikasse - ja muname seal ka kõik ära, nagu me seda Viinis ja Berliinis tegime. Teeme filosoofiast teadusele remargi. Sellise hästi tillukese. Eksime ka hästi palju, aga see ei ole eriti tähtis. Tähtis on teha analüütilisest filosoofiast Lääne mõtteloo tupik."

RÄÄGI OMA JOPEDEGA SALAKEELES!

Marksistidel ja psühholoogidel ei ole oma salakeelt, millest keegi teine aru ei saa. Selles seisnebki nende nõrkus, sellepärast nad ajavadki ainult tühja loba. Aga sinul ja su sõpradel Neurathil, Schlickil ja Hahnil on selline salakeel, millest keegi teine aru ei saa ja just sellepärast oskategi ainult teie selles väljendada täiesti tõeseid asju. Mis asjad need täpselt on, jääb vähetähtsaks. Mõned ütlevad, et mingeid asju ei olegi. Soolapuhujad! Muidugi on, need on jumala tähtsad asjad, sajaga empiirilised, keegi pole empiirilisem kui teie! Teaduse asjad, noh! Ja kui sa nüüd arvad, et äkki teadlased võiksid ise oma asju väljendada, siis jah, teadlased on lahedad küll - palju lahedamad, kui Hegel igatahes - aga neil ei ole jälle oma šeffi keelt!

Hans
Paljud on proovinud välja nuhkida teie täiesti empiirilise ja tõepärase keele saladusi. Nagu ka paljud on küsinud: Hans, kus see on? Kus on tautoloogiline tõde, mille väljaselgitamiseks me sulle ja su kateedrile kolmkümmend aastat raha andsime? Aga sina ja su sõbrad vastate salapärase naeratusega: varsti varsti, kohe tuleb...

DER UNTERGANG

Alles kuuekümnendate alguseks on kõigil su laiamisest kopp ees. Politsei otsib tööruumid läbi, uue laine teadusfilosoof Thomas Kuhni juhatusel. Vaatepilt on jube, kõik kohad on muna täis. Tuhended ja tuhanded tudengid istuvad loengusaalides, munad põses. "Miks te niimoodi teete?" küsib Thomas Kuhn. "Nad käskisid," mõmisevad tudengid vastuseks.
Alguses paistab, et mingit salakeelt ei olnudki olemas. Et sa oled sulle eraldatud miljonite eest lihtsalt proste ja muna ostnud. Aga siis teeb Thomas Kuhn su kabinetis verdtarretamapaneva avastuse. Sealt, munaroogade valmistamiseks vajaliku aparatuuri keskelt, vastvalminud munavõi seest, tõstab ta pintsettide vahel välja juuspeene riba mikrofilmi.

CIA labor Virginias, Langeleys, tuvastab sellelt ühe ainsa lause, sinu enda imepeenes käekirjas. See on termodünaamika teine seadus, pii-keeles.



FILOSOOFILINE STIILINÕUANDLA: LOOGILINE POSITIVIST

23 comments:

  1. Ma ei jõudnud ennist mainida, et see, et ma kaotasin usu akadeemilisse filosoofiasse, sain elu halvimad eksamitulemused ning kirjutasin ühele vanale ja auväärsele õppejõule palavikulise kirja sellest, kuidas ma ei kavatse minna järeleksamit tegema, vaid lahkun ülikoolist mõneks ajaks ja võib-olla lõplikult, juhtus samal semestril, kui ma läbisin Viini ringi teemalist ainekursust. Ma arvan, et see ei ole juhuslik kokkusattumus.

    ReplyDelete
  2. Teatan alandlikult, et see on jubedalt tore kokkuvõte. Jah, olen äge loogilise positivismi vastane, aga mis siis. Ilus tekst. Oleks Facebook, siis paneks siia ühe "laigu".

    ReplyDelete
  3. Nonii, Helen, nüüd hakkas lõputu kinnisidee nibudega endale ka kuidagi kahtlane tunduma, jah?

    Aga aitüme kommentaaride eest, kahju, et enamus fesubukusse kaotsi läksid, but that's social networking and blog careerism for you.

    Tundub ka, nagu keegi eriti ei salliks neid loogilisi positiviste ja nende mantlipärijaid. Et suht madal street cred on sellel ettevõtmisel. Vist on mõnes mõttes lihtne märklaud ka, aga mis parata - ei ole need tüübid oma munasust kaitsmas või selle eest barrikaadidel seismas. Piisab sellest õppetoolist küll, mis ma ikka tulen netti jaurama. Paneb mõtlema, et marksistide lõputu netis jauramine ikka aitab ettevõtmise mainele pigem kaasa, ei lase võluritorni ära kaduda.

    Kasutan nüüd ka võimalust ja tänan Argo Tuulikut, kelle autorlusse kuulub munanali. Munanali seisneb selles, et sa võid munajoodiku, munapea jms derogatiivide kirjaldamisel rõhuda mõnituse ohvri munatoidulembelisusele. Sellele aitab suuresti kaasa munatoitude mitmekesisus ja nende toitude naljakad nimed.

    ReplyDelete
  4. Artikkel oli briljant. Valmis, puudusteta, särav. Mis sa siukse kohta ikka ütled? Seda saab nautida kuid selle üle ei saa arutleda.

    ReplyDelete
  5. Ega kõike ei peagi arutama, kui ainult kommentaare lantida, teeks you know what really grinds my gears artikli "Miks nett jupsib?" ja küsiks lõpus, mis ühendust keegi kasutab. Vot see oleks odav poopulaarsus!

    ReplyDelete
  6. Ma loodan, et keegi ei pahanda, et ma ajaloolise korrektsuse mõttes timmisin natukene munajoodikute päevapilti tõepärasemaks.

    ReplyDelete
  7. Vaadake tähelepanelikult seda Viini ringi, vaadake seda detektiivipilguga...

    ...prrr...

    ...verdtarretamapanev...

    ReplyDelete
  8. Kas panite tähele, et neil kõigil on ideaalselt munakujuline pea? Tõesti hämmastav.

    ReplyDelete
  9. Tegelt ma tahan siinkohal Viini ringi mõningaid liikmeid kaitsta- nimelt võttis sellest vahepeal osa Kurt Gödel ja tema mittetäielikkuslikkusteoreemid on ühed väga lahedad asjad, ma arvan, et kui ma peaks koostama mulle kõige rohkem meeldivate teoreemide nimekirja, siis top 30nesse mahuks nad mõlemad vist ära. Hahn-Banachi teoreem mahub võib-olla ka sinna ära, nii et Hahnile läheb ka ses suhtes punkt kirja. Tal on teisi (tõenäoliselt) lahedaid teoreeme ka, aga enamikku neist ma eriti ei tunne, nii et nende koha pealt sõna ei võta.

    /*kuigi lähem Wikipedia-uuring paljastab, et Gödel ei olnud loogiline positivist, nii et poole kommentaari ajal murran ma lahtisest uksest sisse. Hahn*/

    ReplyDelete
  10. Tundub, et lugejate seas on mitmeid filosoofiataustaga inimesi. Kui KK lubas teha siia online-intervjuu vormis sissejuhatuse kapitalismi (paraku ei oska keegi vist eriti küsimusi formuleerida) siis mind isiklikult huvitaks väga ka eetikateemaline online-intervjuu mõne ennast sel alal kodusemalt tundva inimesega. Ise olen valdkonnas täielik võhik.

    Kuidas kõlab? Kui keegi ennast üles julgeb anda, siis otsa lahti tegemine küsimustega oleks minu poolt.

    ReplyDelete
  11. Ma võin ennast üles anda. Ma olen ametlikult EHI-s filosoofiat õppinud, loogilise positivismini ma seal küll ei jõudnud. Jõudumööda ka igasugust selleteemalist kirjandust lugenud, mis tähendab et ma tean filosoofiast täpselt niisama vähe kui iga muu kodanik. Mul oli isegi eile öösel plaan teha mingi überpostitus, mis oleks lajatanud ainult kurjusega aga õnneks on mul kogu aeg piisavalt muud tööd teha. Selle sisu oleks olnud umbes selline - Kuhu lähed seltimees ZA/UM? Kas nüüdsest hakkame üksteisele ainult raamatuid ja filme ümber jutustama ja youtube videoid uppima?

    ReplyDelete
  12. Alrighty, ma panen siis mingi hetk küsimused kirja ja salvestan draftina.
    CK

    ReplyDelete
  13. tavai, panin esimese küssi drafti üles. y'all invited, let's get this vestlusring thang on

    ReplyDelete
  14. Kurat, see on normaalbne värk. Ma tahaks siia Helen Haava ka veel kommenteerima. Vaatame, äkki õnnestub meelitada.

    ReplyDelete
  15. jah lükake üles see pull, kui rohkem küsse ei tule

    ja pange pilta ka juurde. J.St Mill ja Aristotteles ja Kant on kolm eetika-venda

    ReplyDelete
  16. jaaaaa postituste diskvalifitseerimise eriauhind läheeeeeeeeb .... konveršeišön killerile! senine skoor on 3 aga katsun seda vaikselt üles ajada punnitades aeg-ajalt peaaegu tõsiseltvõetavat värki postitada, et päris bänni ei saaks ja lajatades siis kohe paar-kolm pasajunni otsa.

    ReplyDelete
  17. Mina käitusin eile oma keha vastu ebaeetiliselt ja täna mu pea ei jaga, mis toimub.

    Joon piima ja püüan nuputada, kas ma olen kuskil midagi väga mööda ütelnud. Minu meelest tohib küll avaldada ka puudulikke ja väheoriginaalseid mõtteid, sest kust neid paremaid ikka võtta.

    Te võite kiirelt diliitida selle kommenti

    ReplyDelete
  18. selliseid tulebki avaldada. fuck da tarkapanemine. aga veitsa tuleks seda joga siiski korrastada enne avaldamist. RK oskab äkki kõige paremini öelda, mis kujul seda diskussiooni vormistada?

    ReplyDelete
  19. Jah , sest kohe tuleb Luiks tagasi ja uputab Zaumi oma kirjatöödega ja meie ei saagi kuulsust ja au nautida.

    Mina luban edida kellel tahes ja kuipalju tahes.

    ReplyDelete
  20. Ma saan aru, et see vb üsna maitsetu nali olla, aga kohe'i saanud seda siia lisamata jätta:)
    http://majandus.delfi.ee/news/arvamus/miks-on-eestis-munade-ulekullus.d?id=57622494

    ReplyDelete
  21. Ka nüüd, kolm aastat hiljem, hommikukohvi kõrval siia otsa komistades tuleb nentida, et see on hillarious. Truly fucking funny. Veel selliseid asju, Robi!

    ReplyDelete
  22. Uue ZAUMi mahavõtmisega läksid minu ja Eintalu kommentaarid kaotsi. Valusad heterod.

    ReplyDelete