Monday, March 21, 2011

Une petite revue: H. Runnel - "Ütles mu naine"

  
Näe, seitsmekümne tuhande aastane rahvuslik ürgpoeet Hando Runnel on oma naisega voodis. Naine räägib peamiselt kooselust ja ostetud nipsasjadest. Aga ka igavikust, jumalast ja sellest, kuidas vaesed on vastikud. Meeleolu intiimne, Runnel on oma klade teki alla kaasa võtnud ja teeb sellesse märkmeid. Eks vahel tundu meile kõigile, et kaasa suust kukub kuldmune, aga Runnel läheb sammukese kaugemale. „Mul on ju kirjastus,“ meenub talle, „selle värgi peaks avaldama! Ja mitte ainult – iga viimane kui tekst peaks algama sõnadega: „ütles mu naine“!“
Ootuspärane, arvaksid sa. Aga midagi on selles pildis kohutavalt valesti. Ürgpoeet ei ole oma naisega üksi. Abieluidülli rikub noor isehakanud maailmalõpetaja, avaldamata poeet Robert Kurvitz (26).

„Appi!“ haarab naine Runneli õlast ja osutab voodipäitsi poole: „Kommunist!“
„Kommunist!“ haarab Runnel ahjuroobi järele.
„Mitte täna,“ vangutan ma pead, „täna õhtul olen ma teie kriitik.“
Külm hingus käib magamistoast läbi. „Ja… kuidas sa ütleksid, et seni on läinud?“ küsib Runneli naine viimaks
„Väga hästi ei ole,“ vastan, „Avatekst sellest, kuidas mees on su „kuldkallistaja“ ja jääb sinuga igavesti, oli armas ning morbiidne nagu abielu ikka. Mulle meeldis ka tähelepanek, et „armastusharjumus / ja arvutimängud / veavad vastamisi vaenu“. Aga sealt edasi… No ütleme nii, et poliitiliseks kommentaariks on tüdruk ilmselgelt liiga vähe poistega koos Mustamäe keldris manti suitsetanud. Ja ei tea, kas vaene ikka peaks oma leivapalukesi seni pooleks murdma, kuni leiba palju – nagu siin kuskil sai öeldud. Ja luuletus peaks vähemalt proovima olla täiuslik. Veini kõrvale kooselu keerukustest vatramine ju isegi ei pretendeeri sellele.
„Hakkame mürama, mürada tahaks! / Teised las panna, kui panevad, pahaks: / ma muutun meeks, sa muutu vahaks, / ma muutun pungaks, sa muutu rahaks; / mürama, mürama! – mürada tahaks!“ Et siis – rohkem seda. Rohkem müramist, vähem abielujuttu. Rohkem riimi ka, pole ime, et riimis tekst oli kogumiku parim.“

Robert Kurvitz

8 comments:

  1. Conversation "All Good in the Hood on selle revüüga" KillerMarch 21, 2011 at 6:31 AM

    Astuge ligi vennad ja õed. Astuge ligi and let the RK heal you. RK come to show you luule arvustamine. RK come to talk about kultuuriajakirjandus. RK gonna heal your faith, RK he gonna heal your soul.

    ReplyDelete
  2. Ooh. Runnelil on mitu mina ja see siin on ilmselgesti vähemalt sama potentsiaalikas kui kojamees Runnel, vetevalla prints ((C) by Andrus Kivirähk).

    ReplyDelete
  3. Lõpuks ometi said minu silmad seda näha! Napp, aga väga mõnus. (That's what she said.)

    ReplyDelete
  4. IS ZA/UM NOT GETTIN DOWN ON FRIDAY?

    ReplyDelete
  5. ZA/UM is contemplating which seat to take.

    ReplyDelete