Thursday, May 19, 2011

Üks kunstnik - Umm Khultum

Oum Kalsoum, Om Koultoum, Om Kalthoum, Oumme Kalsoum ja Umm Kolthoum

Täna tahan ma teile rääkida ühest meie maailma suurimast lauljast. Olen muusikas täitsa võhik ja ka kuulan seda üpris harva ( välja arvata ZA/UMi youtube eventsid ja Radio CK). Ühel hilishommikusel ajal aga võtsin kätte ja hakkasin juutuubist araabia muusikat otsima. Pärast mõnda magedat õliste nägudega mustasilmset magusat meeslauljat sattusin sellise pala otsa:

Olen üldiselt küll väga emotsionaalne, kuid mitte mingi vesistaja tüüp. Selle looga oli aga nõndamoodi, et iseendalegi häbiks ja hirmuks hakkasin lahinal nutma ja ei suutnud järgi jätta!

Püüdsin kuulata järgmist sama esitaja lugu - ja keerasin pärast mõnda hetke kinni - see oli minu nõrkadele närvidele liig. Mõtlesin - üks kahest - kas ma olen oma eelmises elus olnud araablane, või on tegemist millegi täiesti erakordsega. Teine variant osutus tõeseks , kuid mulle meeldiks mõelda, et ka esimene pole päris vale. Mäletan ühte üsnagi selgevärvilist unenägu, kus ma osutusin olevat mingi egiptuse vaarao järeltulija. Need kurjavaimu unenäod kahjuks ei lase ennast sõnastada, ainult nendest jääv emotsioon on võimas.

Siis tekkis minus suur kurbdus selle pärast, et maailmas on nii palju ilusat ja head, millest ma midagi ei tea. Vahest ei ole ka Zaumi lugejad kunagi kuulnud Umm Kulthumi laulu, seepärast ostsustasin selle võimaluse siia tekitada.

Martin Luiga arvas, et selline post saaks olema hea ja hariv, kuid väga vähese publikumenuga.

Mis mõttes vähese menuga? - pröökasin raevukalt vastu. See naine on maailma valitseja, hoiab meie väikesi hingi oma pihus, lehvitab rätikut ja tema majesteetlik inetu nägu laulab sellisest armastusest ja valust, millisest me isegi mõelda ei julge!

Eile öösel mõtlesin ka sellest, et mul on olnud õnn olla Haljand Udami Lähis-Ida kirjanduse loengu kuulaja, millise aine eksami sooritasin hindele cum laude! Kus on need teadmised nüüd? Olin endale pähe ajanud nimed ja aastaarvud, mis lahkusid kolbast rõõmsalt mitte hiljem kui kaks nädalat pärast sooritust. Kui ikka ei ole seda baasi, siis ei aita ka pealisehitus. Nõrk, nõrk on see meie kultuur! Istume siin, kiidame üksteise teoseid, pisike sekt ja väikesed sektandid.

Ja minu kaamelitega portselan - ega seegi pole tühja koha pealt tulnud. Ei ole midagi ilusamat kui kollane liiv, sinine taevas ja turbanites mehed kaamelitega. Nimelt kui Mudlum hakkas asjademüüjaks, siis soetas ta endale ka mõned imeilusad Arab man-idega vaasid, rumal eesti publik aga ei vaadanud siukeste poolegi - no mis asja on eestlasel kaameliga. Sestap jäid nad mulle kätte ja himukalt mõtlesin, et nüüd panen aluse omaenda araabia-temaatilisele kollektsioonile.

Mis on sellel seost Umm Khultumiga? Niipaljukest, et vaat kuidas ma sattusin araabia muusikat otsima ja et mul on kahju, et ma pole läbi lugenud Ehini tõlgitud Tuhandet ja ühte ööd ja et mu öökapil on praegu Udami tõlkes Annemarie Schimmeli raamat Islam.



Ja lõpetuseks, mu sõbrad, vaadake, kuidas maetakse kunstnikku - nagu maailma kuningat!!!

10 comments:

  1. This is Radio Freedom! Jätkame otse Bordj Bou Arréridjist:
    http://www.youtube.com/watch?v=7DbFYsi9iSg

    ReplyDelete
  2. Fuck, seda on jumala võimatu tönnimata kuulata! Kui sõnu ei vaata, elab veel üle, nii kui sõnu passid on perses ka. Kas pole, muuseas, et nutul on araabia kultuuris mingi eriline koht? Tundub, et nad on selle esilekutsumises ja fännamises kuidagi veits vilunumad kui eurooplased. Lähevad nö otse asja kallale.

    Ma olen muidugi muusikale üpris vastuvõtlik inimene ka.

    Igatahes, pardon, korrastasin veidi seda CK stiilis uutuuba läbu siin. Nagu näha on. Et kutsuks veits kergemeni lugema või nii. Võite edasi nuputada, kuidas ja milliseid uutuuba aknaid tagasi panna jms. Minu arvates oli samm õiges suunas.

    Ja see sfinksiga pilt on ikka ülituus.

    ReplyDelete
  3. Tänud, Robi. Ma ei tulnudki selle peale, et niimoodi teha. Ja aknad olid ilgelt pirrakad, et kole kohe.Soovitan kusjuures neid matusevideosid juurde otsida. ühes on näha kuidas tüüp heidab ena meeleheites aknast alla tänavale.
    http://www.youtube.com/watch?v=yVArHBf4XeA

    ReplyDelete
  4. öelge veel, et turistipilti ülikõvalt teha ei saa.
    tehke järgi, kui järgmine kord egiptusesse lähete.

    ReplyDelete
  5. Pildi tegemisel tuleb kasuks, kui turist näeb välja nagu viiekümnendate sfinks.

    ReplyDelete
  6. Selle esimese too koht, mis hakkab 6:11 ja millele publik koheselt loo keskel aplausiga reageerib - "Only now have I begun..." - mingi väga pask ei ole. Omamoodi tähelepanuväärne on nende lugude jämmiv ülesehitus ja publiku reaktsioonid esituse keskel, millel on võime loo edasist arengut mõjutada.

    Tuletab meelde seda Jacque Breli "Port Amsterdami" esitlust, mis lõpeb minut varem kui peaks, pärast teist refrääni. Publikureaktsioon ja laulja järsk žest koos otsustavad: to continue after such a crowning moment of awesome would be an anticlimax.

    ReplyDelete
  7. Ma saingi nii aru, et ta tavaliselt esitab oma kontserdil mingi üks-kaks lugu ja nad on igakord isesugused, ehk siis improviseeritud. See Enta Omri on olemas ka mingi iidpika variandina.

    See Pariisi kontsert olevat ka olnud kõigi aegade kõige kallimalt välja müüdud kontsert.Aga seal ta oli juba üle kuuekümne, hääl olevat kõige võimsam olnud kuskil nii 40ndates.

    ReplyDelete
  8. http://business.ezinemark.com/umm-kulthum-16a6c6658c3.html

    ReplyDelete
  9. Offtopic, aga. Annemarie Schimmeli raamatut soovitaks lugeda väga teravaks ihutud kriitikameelega. Eriti ideaalne oleks lugeda kõrvuti Karen Armstrongi omaga -- klassikalise orientalisti ja väga roosade prillide läbi nähtav annavad kokku täitsa kena tasakaalustatud pildi.

    Ja tänan loo eest. Väga asjalik leid.

    Laura

    ReplyDelete
  10. Armstrongi omas on faktivigu, nii et Schimmeli "Islamit" peetakse kõige autoriteetsemaks.

    ReplyDelete