Friday, June 15, 2012

Jõu Junn, Keha Pede ja Kromanjooni Mees istuvad baaris...

Öeldakse, et keha on vaimu tempel. Templeid on mitmesuguseid, buumiajal ehitatud küproktempleid, mis kahe kuuga püsti lükati ja Esimese Eesti aegseid raudkivi templeid, mis elaksid üle „Iskander“ raketi tabamuse. See metafoor ei vii kuhugi, räägime parem kehadest. Räägime meeste kehadest. Räägime ausalt meeste kehadest.

Inimeste maitsed on loomulikult erinevad, mõnele meeldivad kidurad vanamehekehad, mõnele haprad haldjapoisid ja mõnele lihtsalt suured paksud kutid. Mulle meeldivad lihased. Need meenutavad mulle, et inimene koosneb siiski kahest poolest, vaimust ja füüsisest. Enne, kui vaim inimese looduse krooniks tõstis, hoidsid lihased teda niikaua elus, et vaim sai üldse kuhugi areneda. Enne jätkamist tuleks vist selgitada, et meeldimise all pean ma silmas puhast esteetilist naudingut. Midagi sellist, mida inimene tunneb nähes, kuidas kärtspunane sportauto 1,4 G-st gravitatsiooni trotsides U-kurvi võtab, korvpall väljaku teisest otsast „sops“ korvi lendab või neutrontäht supernoovaks läheb. See tekitab vaimustust.

Kõige šefimad on sitked soonilised lihased. Think Bruce Lee või Iggy Pop. Selliste lihaste puhul on selge, et sa ei ole mingisugune kehapede, vaid, et need on mingi konkreetse tegevuse paratamatu kõrvalprodukt. Kui sa oled featherweight poksija, mastikorvi madrus või pärlite-järgi-sukelduja, siis sa lihtsalt ei saa sinna midagi parata, et sul on rets keha. Sa võid mõnikord isegi moe pärast vinguda, et „Tra, mul nii kopp ees selles soonilisest, täpselt toimivast ja hästi koordineeritud kehast, I just want a normal life“. Aga treeni kui palju sa tahad, oma kehatüüpi sa muuta ei saa. Mina näiteks olen lühike ja jässakas, I’m never gonna look like Johnny Weissmüller, but I might make a good Kevin Sorbo. Tuleb olla enda vastu aus.

Who wipes your ass, man?
Aga ka tehislikult omandatud lihastega õpib elama ja ka siin on võimalik hoida funktsionaalset joont. Siinkohal tasuks endale muidugi kohe selgeks teha, milline on lõppeesmärk. Pole mõtet kududa endale sellist keha, millega on piin ringi liikuda. Vaadake mõningaid kulturiste. On selge, et neil on raske ilma kõrvalise abita isegi kempsus käia, rääkimata siis veel sportmängudest või mõnes muust täpseid ja kiireid liigutusi vajavast tegevusest. Pole mõtet ennast meelega invaliidiks teha.
Hea keha ei näe ainult hea välja, vaid ka toimib hästi. Ronib üle aia, jookseb piletikontrolöride eest ära ja püüab talle visatud võtmed õhust, mitte ei korja neid kolmandal katsel pori seest.

Hea indikaator, mille järgi orienteeruda, on see, et kui sa oled juba paar kuud trenni teinud ja viskad koju tulles oma võtmed ja mobiiltelefoni suure valgupulbri aami otsa, siis you’ve gone wrong. Kui sul juhtub üldse kodus valgupulbrit olema, siis you’ve gone wrong. Kui sa sööd trennis valgu-bar’e või sul on oma valgudiiler, siis you’ve gone wrong. Sa võid süüa massiliselt muna, liha või mõnda muud kõrge valgusisaldusega toitu, aga nii kui sa hakkad spetsiaalseid valguprodukte pruukima – kehapede.

Aga okei, sa ärkasid pärastlõunal rasvununa ja pohmellis ülesse, kallasid kaks pudelid Jack Daniels’i (või „Ema Viina“) kraanikausist alla, viskasid pooliku ploki suitsu prügikasti ja hakkasid toa seinalt montaaži nuppu otsima. Tuleks juba musa peale. Jah, nagu Luiks ütleb, sa võid tulemusi kohe oodata, aga üldiselt, kui sa otsustad peale aastast trennipausi, et täna hakkan treenima ja jooksed kohe peale rassimist peegli ette, siis tea, et for now you have only put a stop to the regression. The progress starts tomorrow.

Algusega on nagu uude kooli või töökohta minemisega. Esimene päev on ülikõva, you’ll feel like superman. Teisel päeval ägised sa valu pärast nagu sõjaveteran peale kahenädalast joomatuuri. Kolmandal päeval oled sa nagu vastupanuliikumise partisanivõitleja, kes kõige kiuste siiski võidutseb ja neljandal päeval jookseb asi juba rööpasse. Ühesõnaga, esimene nädal aega on super. Jaksad teha, tundub, et lihas muudkui kasvab ja hea on olla. Teise nädala algus on enamasti see koht, kus areng aeglustub veidi ja sa mõtled, pohui, esimene tund on ajalugu, mul on seal kõik korras, ma täna ei lähe. Sa arvad, et oled nädal aega järjest nii tubli olnud, et võid end küll puhkepäevaga premeerida. Wrong! Tee kasvõi 10 kätekõverdust. Tee poindi pärast, et rutiini hoida. When it comes to workout – rutiin is your buddy, you want him around.

Üldiselt kehtib ka trennivarustuse puhul printsiip less is more. Ideaalne komplekt oleks lõuatõmbamiskoht, muudetava raskusega hantlid ja üks korralik sangpomm. Jäta Thigh Master, Biceps-O-Matic ja muidugi Shake Weight for Men ukse taha. Need on mänguasjad (või seksilelud kui Shake Weight’ist rääkida). Mida vähema träniga sa jändama pead, seda rohkem saad sa trennile keskenduda. Mina olen tähele pannud, et moraalile mõjub hästi minimalistlik Rocky-stiilis treenimine. Lükkad „eye of the tiger’i“ kõrvaklappidesse, rüüpad kaks muna alla ja paned padavai metsa. Lõuga tõmbad keldris solgivee toru küljes, jooksmas käid öösiti põlvini lumes või liivas ja jõusaalist lähed kaarega mööda. Tegelikult ei ole päris normaalne, maksta sada krooni iga kord kui tahad end füüsiliselt välja elada.

Great egg, durable!
Ma üritasin ka mõnda aega jõusaalis käia, aga kõik need kaldpingid, jalapressid ja velotrenasöörid panid pea ringi käima ja rikkusid tuju ära. See oli nagu inkvisitsiooni piinakamber. Inimene ei peaks heleda linoleumi peal eredalt valgustatud ja piinlikult puhtas ruumis treenima, it’s not natural. Lisaks sellele jäi mulle seal mulje, et jõusaalis käiakse põhiliselt selleks, et perversse huviga teiste rep’e lugeda ja oks harali inimestele otsa põrgata. „Kuule oota! Sul oli midagi vä? Ei näe, et ma tulen läbi siit vä?“

Treenides pole mõtet ühtegi lihasgruppi välja jätta. Ma ise mõtlesin kunagi, et mulle meeldivad torsod, ma keskendun sellele, jalad ja perse vaadaku ise, kuidas hakkama saavad. Aga sellega on kaks probleemi, esiteks näeb pooltreenitud kere idiootne välja ja teiseks jäävad tahaplaanile jäänud lihased mingil hetkel progressile jalgu.

Toitumine – that part cannot be stressed enough. Sõdalase Dieeti pole tegelikult olemas. Kui sa sööd nagu mingi täielik siga, lahmid õhtusöögiks sisse sada kilo juustumakarone koos paksu majoneesi-ketšupikastmega ja keerad siis ägisedes magama, siis ei aita ka see, kui sa päevad läbi sangpommidega ringi jalutad. Yes, your’e still building muscle, but your building it under the fat, so it’s gonna be your little secret. Ma tean seda nii hästi, kuna olen enamuse oma elust niimoodi sea kombel toitunud. Mul oli selline suur küna, kuhu sai eilse tatra, üleeilse munavormi ja esmaspäevased kartulid kokku üheks suureks superrokaks segada. Vala hapukoorega üle ja anna minna. Ma sõin selle ära ja vajusin stuuporitaolisesse unne. Mõnikord sõin ma seda hommikusöögiks ja ärkasin uuesti õhtul pool viis veriste käte ja mäluauguga. Who am I? See ei ole eriti tervislik. Niimoodi toitudes ja treenides saad sa eesti sõjaväelase vormitu lihakeha – tugev ilma piirjoonteta poiss, looks like a blob, but man can he labor.

...siis neli juustuburgerit, kaks kanaburgerit,
megaburger ja kolmed friikartulid, palun.
Süüa tasub tihti. Suur improvement oleks juba seegi kui sa jagaksid selle ketšupi ja majoneesiga gurmaani nightmare’i päeva peale viieks portsjoniks ära. Öeldakse, et on hea kui sul on minimaalselt neli söögikorda päevas. Kui sa sööd päevas ainult ühe suure ultraroa, siis on su keha terve ülejäänud/eelneva päeva paanikas ja seab ennast valmis selleks, et nüüd tuleb säästurežiimile minna. Lihas ei kasva, kuna enamik energiat üritatakse rasvakihi näol tallele panna. Kui künatäis rokka nüüd kohale jõuab, mõtleb keha, kes pole juba 24 h söönud, et see on viimane kord, kui ta süüa saab (iga kord mõtleb nii) ja talletab selle künatäie sulle kohe puusadele, perse peale ja lõua alla.

Nagu toitumisega, on ka trenni endaga nii, et tsüklilisus on olulisem kui kvantiteet. Kui sa võtad ühtäkki laupäeva hommikul ette ja raiud järjest sada kätekõverdust, siis arvab keha, et nüüd on mingi kriisiolukord, kus tuleb kogu power sellesse tegevusse suunata. Keha ei saa aru, et sa lihtsalt ei oska teda kududa. Kui sa teed aga iga päev 3x30 kätekõverdust, siis juba kolmandal päeval saab su keha aru (kui sa hantlid kätte võtad), et „Aa? Me hakkame trenni tegema? Aga okei, ma lähen siis lihaste kasvatamise mode’i“.

Samuti ei ole mõtet jääda mingi kindla korduste arvu peale toppama. Kui sa teed aasta aega iga päev 50 kätekõverdust, siis sa oled lõpuks see tüüp, kes võib iga kell vilunult 50 kätekõverdust teha. See saab su comfort zone’iks. Kui nüüd aga äkki on vaja 65 tükki teha, siis sellega keha hakkama ei saa, sest ta on harjunud alati 50 tegema. Minu kogemus näitab, et tasub rakendada +1 süsteemi. Vastavalt harjutusele. Kätekõverdustele võid panna ülepäeviti ühe juurde, kõhulihastele ka, lõuatõmmetele ehk üle nädala. Kui sa juhtud kuskil mingit ringi jooksma, siis samuti mingi paari nädala tagant võiks, kas ühe ringi juurde panna või target time’ist minuti maha võtta. Aga siinkohal tasub jälgida, et sa kaameli selgroogu ei murraks. Kui sa sead endale nii kõrged nõudmised, et neid ei ole enam fun täita ja see muutub selliseks nõmedaks kohustuseks nagu nõudepesemine, siis tõmba tagasi. Mul on korduvalt juhtunud seda, et saad mitu kuud järjest väga regulaarselt ja tublisti trenni tehtud, latt tõuseb üha kõrgemale ja ühel hommikul ärgates vaatad sa, et kohe peale hammaste pesu tuleks sul 2x130 kätekõverust teha. Sa ei viitsi. Liiga palju on neid, liiga nuss oleks teha. Jätad tegemata. Aga kui sa hommikusi kätekaid ei tee, mis sa siis lõuna ajal nende hantlitegagi vehkima hakkad. Pohui, las täna jääb. Ja jääbki. Jääb kaheks kuuks. Kui sa järgmine kord tudisevate kätega, vere maitse suus ja nutt kurgus 73 kätekõverdust teed, siis sa tead täpselt, kus pall eelmine kord maha kukkus. Kui su eesmärk on lihtsalt kena ja hästitoimivat keha omada, siis pole mõtet lolliks minna.

It's sangpomm, your buddy!
Anna endale puhkust. Kui hantlitelt tolm pühitakse, lennatakse tavaliselt asjale ilge hurraaga peale. Täna rebin kangi, homme ujun, ülehomme lähen triatlonile. Eest ära Hawai Ironman, ei näe, et ma tulen läbi siit vä? Pole mõtet niimoodi rahmeldada. Lihased tahavad peale trenni 24-48 tundi puhkust saada, et korralikult kasvada. See kui sa pumpad lihast iga päev kuni veel liigutada jaksad, on üks tühi töö ja kooli minemine. Lase lihastel puhata. Alternate. Esmaspäeval tegele selja, kõhu ja õlgadega, teisipäeval käte ja rinnalihastega, kolmapäeval jookse, neljapäeval jälle kõht, õlad ja selg, reedel mine ehale või mängi sõbra juures Playstation’it. Kätekõverdusi tee kogu aeg söögi alla ja söögi peale. Põhiasi on treenida kindlaid lihagruppe umbes üle päeva ja tihti harjutusi varieerida to keep the body guessing.

Ma ei arva muide, et kõik inimesed peaksid keha kuduma. Täiesti normaalne on olla ka kõhnake või tüsedavõitu. Isegi lauspaks on normaalne olla. Ma lihtsalt tean omadest kogemustest, et usaldusväärse ja hästi funktsioneeriva kehaga on palju meeldivam kõike teha. Tuju on kuidagi parem, mõte erksam ja isegi väga inetud riided istuvad paremini seljas. Kui ma ei ole ennast kuu aega korralikult liigutanud, muutun ma parajaks õnnetusehunnikuks. Nägu on vinniline, uni on pidevalt peal ja mõte ei liigu absoluutselt. Sitakott on see sõna, ma muutun sitakotiks. Viril täiskasvanud mees, hõredad viiepäevased vuntsid nina all, haiseb ja ütleb oma ilusale naisele: „Ma ei viitsi jälle supi süüa, see on kusi. Ma tahan „Ossi“ krõpsu, too mulle!" Ära sina selline ole.

Nii, et drop down and gimme’ twenty! Not for me, for you. I’m not trying to take the ring from you, Frodo, I’m trying to make you look like a Greek god.

Commencing lockdown in 4...3...2...1...Tuut! Plõks.

Arks out

23 comments:

  1. arx, mul on sinust kolm maali, kas sa tahad neid omale? ma olen kolimas ja ma tahaks oma sodi lihtsalt hävitada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kusjuures ma tõesti olengi nii edev vennike, et päriselt tahangi neid. Kui suured need on ja millal ma neile järgi peaks tulema?

      Delete
    2. Need on Majaka kandis, mis on mingi ala Kadrioru ja Lasnamäe piiril.- See, kuhu trammid 2 ja 4 lõpuks sõidavad umbes. A ma võin nad Sandri atekasse ka tarida, kui sa neile homme järgi ei jõua.

      Delete
    3. See oleks super, kui sa saaksid need Sandri juurde hoiule panna, ma saaksin järgmine nädal need ära tuua.

      Delete
  2. Toniseeriv oli, aitäh. Tugev keskmine Arks, plus a little extra. Alati tujutõstev ja hea wu wei-ga. Kehateemaliste artiikulite komplekt oleks nüüd terviklik, kui saaks ühe tüdrukute trennikütte ka. Neiud võiks seal teineteisele pakkuda anternatiive fitnessile ja yogale.

    Mulle tundub keldritoru küljes lõuga tõmbav tšikk väga tuus.

    Möödaminnes tekitas selle kommentaari kirjutamine tahtmise teha artikkel "Aegajalt sirvides sõprade teoseid", mis kostitaks ohtra "Suitsetava Zeigiga" ja küsiks: kuidas suhtuda sõprade töödesse? millal muutub siiras poolehoid hegemoonia kudumiseks? kuidas aidata oma sõpradel veel kõvemaid asju teha? ja kuidas sealjuures mitte välismaailmale inbriidiva pihuringi muljet jätta?

    Aga kuna ma selle idee siia kirjutasin, on selle teostumine enam kui küsitav.

    ReplyDelete
  3. Kui mina kirjutaks tüdrukute trennikütet, siis ma kirjutaks täpselt samamoodi, ainult võõrkeelsed tsitaadid tuleksid itaalia keelest.

    ReplyDelete
  4. see sõna, mis sa sitakoti kandis otsisid, oli hoopis sitavares. suur lennuvõimetu lind

    ReplyDelete
  5. Mina olen täitsa nõus, et treenitus/hea keha tulgu mingi oskusega, mitte tühja pumpamisega. Väike idealist minus tahaks ka, et inimeste elu oleks ka tänapäeval selline, et normaalse vormi peale ei peaks isegi mõtlema ja et see tuleks loomulikult muu eluolu ja tegemiste käigus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja mõned mu enda harjumused/nipid kah: autot ei oma, liftiga paari korrust ei sõida, eskalaatori peal ei passi, toidukotid vean käe otsas koju, vahel käin jooksmas kah. Kulturistiks ei saa, aga ülekaalu kah pole.

      Delete
  6. Õiged mõtted, ainult valgupulbrite kriitika päris asjakohane ei ole. Valgupulber aitab kohe peale trenni lihastel kiiremini taastuda. Kohe peale trenni süüakse valutumaks taastumiseks valke ja süsivesikuid. See ei tee kedagi trennipedeks, kui ta tahab, et ta lihas rutem taastuks. Valgupulbri alternatiivid: munavalge ja banaan, piim meega. :) Olen käinud trennis nii, et ühes topsis on munavalged ja teised banaanilõigud. :) Usun, et tüdrukute sissevaade treeningule on suhteliselt samasugune, sest lihastel pole sugu. Ainuke erinevus poiste ja tüdrukute lihastreeningus on see, et naistel on hormoon östrogeen, mis ei lase kasvatada sama kiirelt sama suurt lihasmassi nagu meestel testosterooniga võimalik. Seega on põhjendamatu ka paljude naiste hirm saada jõusaalis üleöö Kiivikase lihased. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. Olgu, kuidas on, aga säärelihased naistel kõrge kontsaga kinga juures - mitte väga stiilne. Mul jääb seda nähes mulje (sest ma arvan kohati, et võiksin mõelda nagu mees) et enne tuleb löök kannaga näkku kui käe puusalegi saad panna.
    Isiklikult leian, et kõige geniaalsem sport on ujumine, sest see võtab kogu keha korralikult läbi ja ei ole liiga nuss tõmblemine. Selili ujumine on romantikutele soodustatud, rääkimata öösiti alasti ujumisest.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vaesed väikesed mehed jälle. Naised, ärge kasvatage säärelihaseid, hirmutate mehed ära! Mina igatahes kavatsen sääretrenni ka teha, et lihaskond harmooniliselt areneks, sest muidu on tulemuseks suured reied ja peenikesed sääred ning mehed, keda alati peab kuulama ja kelle asemele peab end panema, ütlevad, et näe, nende reitega saab pähkleid purustada.

      Delete
    2. kas meil on esteetilisi erimeelsusi? Aga väga rõõmustav. Vaatasin eile hmm, ühte vana eesti filmi. Seal oli lisaks näitlejatele kaasatud miskise sohvoosi või kolhoosi rahvast. Nad olid kortsus, paksud, mitte-noored ja nõuka-aegsed. Ja väga ilusad.

      Delete
    3. Ma saan spordist aru, aga see ei meeldi mulle. Säärelihased tulevad jah kõige kergemini, aga see pole siiski põhjus, miks sporti mitte teha. Lihtsalt üks esteetiline vahemärkus.
      Ujumise nauditavuse juures on teine võimalus mitte liiga tünn olla ka füüsilise töö tegemine. Teed päriselt midagi ära JA liigutad.
      Tõesti, ma poleks pidanud vist üldse alustamagi, sport on ikka nii nõme, et mul tuli lausa meelde, kuidas ma keskas kehalise tunnis õpetajatele marki tegin. Nüüd jään küll vait.

      Delete
  8. Säärelihaseid ei saa vältida, kui sa oma jalgade peal natukenegi rohkem liigud. Sinna ei ole lihtsalt midagi parata. Need kasvavad täiesti normaalse tegevuse juures - ma ei ole kunagi lihaste kasvatamise peal väljas olnud, ma põhimõtteliselt ei taha teha trenni trenni pärast, vaid tegevus peab ikka ise meeldiv olema - aga nii kui väheke rohkem tantsida, viskavad säärelihased jälle üles. Kui veel rohkem tantsida, tulevad ka reielihased. Kui veel rohkem tantsida, tulevad kõik muud ka.

    Muidu pean mainima, et ma ilgelt kadestan praegu kõiki, kes saavad joosta ja hüpata. Ärge teie. lapsed, vigastatud põlvega sama vungiga edasi laske, muidu juhtub nagu minuga.

    ReplyDelete
  9. Tegelikult on sport individuaalne värk ja kõigile ei peagi meeldima kõik alad või lihased. Mulle jälle ei meeldi võistlussport ning ujumine. Säärelihased miskipärast mul just ei taha kasvada, nii et tuleb nendega tööd teha. Ainus, mis kohe üldse ei meeldi on püüd meestele meeldida, a'la naine ei tohi olla liiga lihaseline/paks/peenike/tark/loll, sest meestele ei meeldi või ei suuda nad, vaeseked oma eneshinnangut siis piisaval kõrgusel hoida, kui tšikk on neist milleski parem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kui tahad säärelihaseid kasvatada, siis ma omast kogemusest võiks barokktantsu soovitada, pideva plieedest varvastele vedrutamise peale kasvavad, mis mühiseb. Lisaks ka intellektuaalne väljakutse, treenib aju sama hästi kui hobi korras matemaatikaülesannete lahendamine (või vähemalt tekitab kuhugi lauba piirkonda samasuguse meeldiva surina).

      Delete
  10. Ehk siis korralik paleo ja midagi crossfiti sarnast?

    ReplyDelete
  11. Ma ei taha suppi süüa, see on kusi

    Suppi süüa? tänan, ei: kusi pelk on see.

    Ma tahan suppi suua, see on kusi. Ma tahan seda süüa hoolimata sellest, et see kusi on, ma tahan seda süüa nimelt selle pärast, et see on kusi.

    Supp on kusi, supp on pask, supp on minu okse, supp on mädand rasv.

    Supp ei ole kusi, ole normaalne, kusi on ju väljaheide aga supp on toit.

    ReplyDelete
  12. Just tahtsin siia selle naljaka nalja vähem naljamat venda rebima tulla, kui seda slõuganit päises nägin. Aga see on juba ära tehtud, palju naljakamalt, kui mina oleks teinud. Naljakuse quotient laes, pigistas naljakusest tühjaks selle, oo püha naljakus, and we take hearty pleasure from it!

    ReplyDelete