Monday, October 15, 2012

ZA/UM HYPE/OFF

Ruitlane vs Kender 
 2012. aastal ilmus eesti parima kirjaniku Tõnu Õnnepalu parim romaan “Mandala.” 
Kaur Kender kutsus Raadio 2 saates Kuri Karjas Olavi Ruitlase duellile. Kes suudab kirjutada ülistavama, siirama ja huvitavama arvustuse eesti parima kirjaniku Tõnu Õnnepalu parimale romaanile. Kaotaja ja võitja määravad Olavi Ruitlane ja Kaur Kender otsustuskorras, kuna kummalgi neil on absoluutne kirjanduslik kuulmine. Eksida pole võimalik. Võitja saab valida oma lemmiklõigu “Mandalast” mille siis kaotaja pähe õpib ja võitja näidatud kohas ette kannab. Lisaks Raadio 2 Kuri Karjas eetrile. Lõik peab olema mõistliku pikkusega. Mitte üle peatüki. Mitte alla lehekülje. Võitja saab valida ise sama pika lõigu, kui kaotaja pähe peab õppima, ja õpib selle pähe. Ning kannab ette sealsamas, kus Kaotaja esimest korda enda päheõpitu. 
Ruitlane vs Kender. 
Tõnu Õnnepalu.
"Mandala." 
Arvustuste esitamise tähtaeg on 25. oktoober. 
HYPE/OFF

18 comments:

  1. Za/umi 'lahedusele' rõhumine (mis toimis niikuinii põhiliselt 16-aastaste tüdrukute ja 40-aastaste meeste peal) on vist sellega oma kasuteguri minetanud. Seda redelit ei ole enam vaja, lükkame selle ära, see on varjudele. Mind ei huvita mis su attitude on, mind huvitab millesse sa usud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilus arvamus. Mind huvitab see, mida sa OSKAD veel rohkem. Kui suhtumist võib vahetada nagu sokke ja usku nagu elukaaslasi, siis oskus on täiuslik tasakaal carte blanche-i ja ettemääratuse vahel: sa võid trenni teha, aga uut keha sa sellest ei saa. Oskus oma tekstidele häid sissejutatusi teha, oskus viisakuses avameelseks jääda, oskus Karl Marxist piisavalt hästi aru saada, et temaga mitte hüpata, ja oskus ilusti naerda. Ülejäänu võtab isiklikul ja isegi tekstilisel tasandil tihipeale lihtlabase türapäisuse ilme.

      Ära valeta, türapea
      Õigus on sõna, mida keegi ei tea

      Delete
    2. Oskus eraldi, või teiste pilkudele, on pigem nukker, mingi hetk ainult liigutused. Inimliku tähenduse saab ta põhjustest ja ideaalist, sellest 'mille jaoks'. Psühhopaadid on üldiselt väga head suhtlejad.

      Delete
  2. Sellel siin on potentsiaali olemaks üks hüva ning kasulik thread, if we can make it.

    Ehk siis: on ilmne, et probljema Kenderi või eesti üheksakümnendate põlvkonnaga üldse on mõeldav ja võimalik. Teine asi on see, mida selle probljemaga peale peaks hakkama. Selles suhtes et eraldatus ja soovimatus rääkida või mingit ühisosa otsida tundub nagu sitt revolutsiooniline praktika. Siim peab sellega nõustuma; see on somewhat ta enese agenda ja modus operandi.

    Mudlum küsis salajases kohas: kuidas me peaksime suhtuma kollaboratsionalismi? Ma arvan, et me peaksime kollaboratsionismi suhtuma realistlikult. See, et Kender ja Ruitlane tahavad siin oma lemmikautori teosele promo teha on normaalne, nunnu ja inimlik mõte; ma ei näe, miks keegi peaks tahtma sellele kätt ette panna. In fact, me jätaks elitistlike munapeade mulje, kui me seda teeks. ZA/UM on alati külalisartikleid tervitanud. Partei peajoonest erinevaid ideid, teemasid ja arvamusi ka, kusjuures. Ei ole meie süü, et need liiga tihti külla ei satu.


    ReplyDelete
  3. Woops! Kodukorrastuse käigus panin haihtuma KKe kommentaari. (Protip: emaposti kustutamisel haihtub ka kommentaar!)

    Siin on see Ctr C poolt taastatuna:


    "põhjustest, ideaalist, usust on võimalik rääkida ainult läbi loomingu. kui oskad, ja kui veab, et välja tuleb. aga ei oskus ega vedamine ei taga, et mõistetakse. aga vähemalt võimalus on. ja kuigi sa pole mooses, kes lahutab punase mere veed, lahutad sa ehk vähemalt mõne inimese meelt.

    otse neist asjust rääkimise katse on hale ja väga vägivaldne ja viib paremal juhul naeruväärsuseni. halvemal juhul mõrvani. muidugi, ka looming on alati kellegi jaoks naeruväärne.

    aga kurikamõrvale eelistan ma ikkagi värssi "tule kullake kurikamõrvale, lööme kolpasid kildudeks, seisa mu kurika kõrvale."

    ReplyDelete
  4. meenus miskipärast olukord Luunja raamatukogus, kus möödunud neljapäeval esinemas käisime. Kõik istusid vaikselt, tükk aega. Siis aga ütles üks vanahärra, kes muuseas mudis minu ja lõhmuse "raha", et tema on harjunud, et kui inimene tuppa tuleb, siis inimene võtab mütsi peast. ma olin oma lemmikmütsiga, mille olin spetsiaalselt valinud, et see oleks võimalikult kimi räikköse ja djquesti mütsi sarnane. suure kupliga. sirge nokaga. mina siis vastu, et ma pole inimene, ma olen esineja, räppar, ja et kas härra ka madonna kontserdil teeb artisti rinnahoidja kohta märkusi. just saying.

    ReplyDelete
  5. võrdlus madonnaga on igati kohane. nälgiva kirjaniku kuvand on raske koorem, isegi Kauri, maaraamatukogus üles astudes, üritatakse maha suruda ja alandust tundma panna, sest kirjaniku rolli võttes on inimeste meelest sul purk sittumiseks sisuliselt perse ette pandud. tegelikult ainult kolm suurt kirjanikku, nagu Mina, Kender ja Õnnepalu, ongi ainult suutnud inimväärikuse säilitada, näiteks eilegi pakuti tulevase tartu esinemisega kaasaskäivaid tüüpküsimusi: mis sorti palme ma voodi kohale tahan, mis veini... ja ausõna, neil ei ole mõtteski mind botaanikaaeda uinutada. kirjutajast saab kirjanik alles siis kui ta ökoloogiline jalajälg kattub jurisi või tipparhitekti omaga. Kuvand on kirjanike enda luua, see on lihtne, aga kulukas, tuleb sõita suurte autodega, käia väga ilusate naiste kõrval, riietuda inimese moodi ja süüa kaks korda päevas väljas, suurte akende all, kus vaesed lugejad sinu suutäisi lugea saavad, alles siis võibmidagi muutuma hakata. kirjanikuks olemine eeldab tööd iseendaga, enda loomalike vajaduste igakülgset rahuldamist ja meeletut annet. sesmõttes ei näe ma enda, Kenderi ja Õnnepalu kõrvale olulist täiendust aga me oleme väike riik ja võibolla me peaksime ükskord leppima, et kolm kirjanikku ongi kõik, mida me väärikalt üleval pidada jaksame?

    ReplyDelete
  6. Külalisartiklid on ainult head, minu ettevaatlikkus puudutab seda parem olemist ja kehtestamise kehtestamist, kuhu eesti keskkond nüüdseks ninasõõrmeteni sisse vajunud on, ja kuhu eraldatus ja kaotus ja eesmärgi ja vahendi segiajamine on spiraalina sisse kirjutatud.

    Ühisus ei ole minu jaoks niivõrd kasulike kokkulangevuste leidmine kuivõrd kõige fundamentaalsematest, ühendavatest väärtustest koos lähtumine (inimeste võrdsus, ühiskonna olemasolu, tõe poole pürgimine).

    On olemas realism, mis toetab ja selgitab ideaale, ja realism, mis neid moonutab või mürgitab, ning neil ei ole üldse kerge vahet teha. (Pikas plaanis unistan ma aga ikkagi sellest, kuidas me kargud ära viskame ja ise püsti tõuseme, isegi kui keegi teada ei saa; sest meie teame.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Juba Eminem ütles, et sina ei pea mitte tõe pähe võtma, mida Eminem räägib. See, millele sa viitad, on sarnane ekstrapolatsioon, nagu "minu tüdruk on kõige ilusam tüdruk ja peale teda muutub ilusate tüdrukute tegemine mõttetuks, ta võtab selle teema kokku ja lõpetab selle ära." Ehk siis pigem poeetiline kujund, kui miski, millel oleks midagi pistmist objektiivse tõe või veendumusega. Seda, kuidas siin kultuuriruumis on suhteliselt armetu ja counterproductive mängida mängu: "kes on sellel kümnendil Suurkärn" on minu meelest käsitletud nii mitmelgi korral, ja kui juhtub, et keegi satub kogemata kombel Suurkärn olema, siis on viisakas kohati silmad maha visata, joobumiste vahepeal, et kainet meelt hoida, ehkki joobumine on iseenesest inimlik, eks ole. Ma loodan, et mu mõttekäik on mõistetav.

      In a way it's a, a matter of time
      I will not worry for you, You'll be just fine
      Take my thoughts with you, and when you look behind
      You will surely see a face that you recognize

      Delete
  7. hahaaaa, ruitlase kenderi-paroodia on väga väga tervendav!

    ReplyDelete
  8. ou kes on hipster??? te siin zaumis tundute väga teadjamehed/-naised olevat, tundub paslik seda just teilt küsida (oma nime all ma muidugi kommenteerida ei julge, pärast keegi loeb ja siis on jõle häbi) cool oleks, kui luiks vastaks, sest luiks on cool

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://www.zaum.ee/2012/06/me-oleme-nii-noored.html siin on antud teemat mõne sõnaga käsitletud. põhimõtteliselt, hipster on teatud liiki kultuurieesrindlane. otsib teoseid või autoreid, mis ei ole veel üldtunnustatud ja genereerib arvamusi, mis ei sarnane üldtuntutega. mõnes mõttes on tegemist üsna vana nähtusega, mõnes mõttes on sellel praegu, informatsiooniajastul hirmus lai tegevusala. tegevusampluaa on suhteliselt lai, üks hipster ei pruugi teist meenutada, hipster ei pruugi ennast ise hipsteriks tunnistada ja põhiliselt, hipster ei ole komplekt valmis arvamusi. üldiselt ma leian, et tegu on positiivse asjaga. eriti kui seda laiendada filosoofia alale ja sealt edasi praktikasse, sest on ilmne, et meie vanad ideed ei suuda meid enam täieliselt teenida ja on vaja uusi ideid. ma ütleks, et ma olen hipster. ma loodan, et sellest on abi. kuigi see ei ole kindlasti kõige üldlevinum määratlus, ma arvan, et paljud vaidleksid sellele vastu.

      Delete
    2. also, peab tänama komplimendi eest.

      Delete
  9. Siim makes you rest look like brats. Just saying.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ei, nemad on mina ja mina olen nemad.

      Delete
    2. Well I will HAPPILY look like brats with Siim. I'll even look like a retard. Brat is Russian for bro.

      Delete
    3. Siim on päris fucking äss tüüp tõesti, meil on kõigil väga vedanud, et me taga bro'd oleme.

      Delete