Sunday, April 7, 2013

Sa ei saa seda kunagi

Ruudu Ulase foto
Kiiresti muutuv ning võimalusterohke vabadusemaailm on meie ühiskonda tekitanud kasvatamatuse mädapaiseid, inimesi, kes ei mõista hea ja halva, õige ja vale vahet. On kadunud oskus töötada, ei teata, mis asi see on. Ikka tahetakse kergemini, tahetakse muidu eest. Ma räägin neist, kes lunivad raha, omamata sellele vähimatki moraalset või seaduslikku õigust. Ma räägin mehest, kes leiab oma korterist „varjatud puuduse“ ja siis saadab kuude kaupa eelmisele omanikule mingeid kuluaruandeid, kusjuures numbrid käivad nagu kuu faaside järgi üles ja alla, või siis mingist tšikist, kes tahab oma „viimase kuu üüri“ mingi korteri eest, kus sa enam isegi ei ela. Või kõrvalkorteri poisist, kes „annab su politseisse“, kui sa talle „SADA EUROT“ ei maksa, sest sa „varastasid ta internetti“, mistõttu tal läks mingi „äridiil“ putsi. Mis äridiil see on, mis veeretab sadat eurot ühest taskust teise?

Armsad inimesed, te olete kapitalismist valesti aru saanud, te ei saa aru, kust raha tuleb. Raha saab asjade eest, mida teine inimene himustab (see osa kaubavahetusest on mõnus) või milleta ta ei saa elada (see jällegi sitane). Raha ei saa selle eest, et sa kirjutad kuus rida e-maili ja paned natuke numbreid.  Ei, sa ei vii seda asja kohtusse ka, kohtukulud läheksid kümme korda kallimaks kui su tüber kahjunõue. Võta see kasukasse, sul ei ole kunagi olnud seda raha, mõtle midagi muud välja. Neid inimesi kerjusteks kutsuda solvaks ausat traditsioonilist elukutset, mille viljelejad veedavad palju aega väljas ja peavad päriselt inimestega näost näkku suhtlema, tegema psühholoogilisi kuluarvestusi. Need lupardid ei ole aga inimese hinge kunagi viitsinud süübida.

See ei ole muide pelk kidisemine. See on mure. Need inimesed võivad olla ohuks rahvuslikule julgeolekule. Ma ei tea, kas neid saab nimetada eestlasteks, sellepärast et eestlane on traditsiooniliselt looduspoeet, oskab rääkida, mõelda ja kirjutada. Ammugi ei ole tegu venelastega – suva tänavanurga venelane kasutab sõna “торичеллиев“ ja Sügisballi vaatavad lärmavad vene nolgid viitavad Shakespeare’i Othellole (Ma isegi ei tea, mis kuradi asi Torricelli tühik on ja Othellot tean ka ainult kuulu järgi).  Ka juurtetut, Scootrit kuulavat proletariaati ei näe ma neis. Õnnetu eluvorm. Mudlum kutsub neid "moodsaks lumpeniks". Nad mõtlevad ainult rahale, saamata sellest aru, pusserdavad sellega võikalt ja kuna nad ei saa millestki aru, siis on nad loomuldasa umbusklikud kõige suhtes. Mõni ime siis, et neil raha ei ole. Yrjö F Lotmanen ütleb ju, et raha on usaldus. Veelgi tähtsam on see, et niimoodi jääb meelerahu kaugeks. Kallis inimene, kas sul oma ajast kahju ei ole? Mine ja, ma ei tea, veeda aega oma perega, kasvata ennast, huvitu maailmast!

Ma arvan, et sellistele inimestele ei peaks raha andma, juba koertepsühholoogid on meile öelnud - halba käitumist ei tohiks premeerida. Samas näib, et keegi on neile siiski raha andnud, nad on hamba verele saanud. Näib, et neil on arvutid, millega e-maili saata. Ma soovitaks avalikku häbiposti, mingit Fäysböki lehekülge, kuhu saaks nende armetuid katseid rikkaks saada üles riputada ja nende üle irvitada. Meie inimene kipub häbenema seda, kui ta käest raha nõutakse, ebamugav on. See paradigma tuleks pea peale pöörata. Nemad peaks häbi tundma.


Haakuvatel teemadel:

http://www.zaum.ee/2013/01/assa-tuss-city24-hea-korter-uurile-anda.html
http://www.zaum.ee/2010/05/eesti-vaene-ajakiri-koige-vaesemale.html
http://www.zaum.ee/2011/11/wheres-my-fucking-money-andy.html
http://martinluiga.wordpress.com/2013/04/02/pangalaenu-tagasimaksmine/
See petitsioon, mis meil Emigrandiga tegemata jäi, mis oleks nõudnud selle ENSV kriminaalkoodeksi paragrahvi taastamist, mis kuulutas maaklerluse ühiskonnale mittekasulikuks tegevuseks ning mõistis selle eest kuni viis aastat kinnimajas koos võimaliku kogu vara konfiskeerimisega.

20 comments:

  1. Meeletu laks. Tohutult kõva.

    RK

    ReplyDelete
  2. mul kunagi algklassides käis üks klassivend kolm aastat ja rääkis, et ma tegin talle "viienda astme kehavigastusi" ja nõudis mult kümme tuhat krooni. kolm aastat, vahepeal üritas lõuksi ka kütta. ei olnud mingi väga kõva

    ReplyDelete
  3. Kodanik, kes viitsib kommuuni päriselt ära teha ja käima tõmmata, võidab Auhinna.

    ReplyDelete
  4. Tere. Võiks küll teha kommuuni ilma auhinnata ka, aga sellks on vaja relvastust, millega saaks majandusmõttega liginevad inimesed kauge maa tagant kahjutuks teha ja territooriumi regulaarselt puhastada. Burroughs pakub sellise kommuuni, mida juhivad kolm gei-mereröövlipealikku "Punaste ööde linnades" välja. See on ilus. Kurb aga on see, et ükskõik kui ilus kommuuniidee lõpeb alati siis, kui Sõõrumaa vara Raekoja platsil võõrandatakse ja laiali jaotatakse. Sel hetkel kaob kogu ilu ja järgi jääb parv kurbi ja tühjade kõhtudega ahvikesi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mina tahan küll pigem ujuvat saart, kus on uljas piraadilipp küljes (ja väiksed ahvikesed ripuvad poommasti küljest ja...)

      Delete
  5. Siinkohal ma mõtlesin küll pelka Feseri kommuuni, kuhu rahanuiajate türbellikke kirju ilmarahva naeruks riputada, mitte ujuvat saart, kus on uljas piraadilipp küljes.

    ReplyDelete
  6. Eva Kollil on ammuilma plaan teha vanurite kommuun, kus vahvad vanakesed üksteist abistavad, koos viina võtavad ja üksteist patuselt piiluvad. Sest me ei taha jääda oma lastele ristiks kaela. Karta on, et me ei mõista ise, millal on selleks õige aeg.

    ReplyDelete
  7. vahel ma mõtlen, et millega see zaumi pere endile elatist üleüldse teenib? kapitalismi kritiseerida võib küll, aga kust see raha endale tasku tuleb?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ma kirjutan kohati vikrisse revusid või tõlgin midagi, aga üldiselt läheb puhta armastuse pealt.

      Delete
    2. viimase aastaga on igakuine eelarve tõusnud kuhugi kolmesaja euro tiiru. mina olen rahul.

      Delete
    3. Mina tegelen elatise teenimiseks tarbekirjutamisega (ametlikud kirjad, kupi jms) ning aegajalt abistan stsenaristikas - peamiselt dialoogidega. Ka on mul Vikerkaar, mis maksab üllatavalt kenasid honorare. Eesti Ekspress ka. Kuna sellest siiski päris ei jätku, aitavad ka sõbrad. Jagamine on väikemajanduse alus.

      Delete
    4. Ka mul on eelarve 300 euro kandis. Võttis pikka aega, et selleni jõuda ning jah, ma olen rahul. Pean seda isegi väikestviisi saavutuseks.

      Delete
    5. Mina olen vanemate raha peal (olen teismeline, ei maksa veel makse ega käi valimas, puudub kohustus iseseisva teenistuse jaoks) ja jagan seda aeg-ajalt sõpradele suitsurahaks laiali.

      Möödaminnes, ei olnud antud artikli näol tegemist kapistalismi kriitikaga.
      "Armsad inimesed, te olete kapitalismist valesti aru saanud, te ei saa aru, kust raha tuleb. Raha saab asjade eest, mida teine inimene himustab (see osa kaubavahetusest on mõnus) või milleta ta ei saa elada (see jällegi sitane)."

      Delete
    6. "Tra ma vaatan et tüüp siin viimasel ajal väga tugevalt võtab majade koha pealt sõna aga sessuhtes et kus sa ise elad räh?"

      Delete
    7. aga kuidas sellega on? süütunnet ei teki, et sõbrad aitavad? või vanemad? iseasi, kui vastu aidatakse, aga... kak eeta rabootaet?

      Delete
    8. Mina käin kasiinos ja teenin puuviljade pöörlemiselt. Peamiselt keerutan apelsine aga viimasel ajal üha enam ka pirne. Alati ei joppa. Aga üks tüüp lubas mulle näkineidude ja kuldkalade pöörlemiselt teenimise koolituse teha kui 350 eurtsi kokku ajan. Need pidid kõige tulusamad asjad olema, mida keerutada.

      Delete
    9. kas nendel tüüpidel, kelle Jeesus Kristus viie leiva ja kahe kalaga ära toitis oleks pidanud süütunne tekkima?

      vt. ka: Pange tähele taeva linde, nad ei külva ega lõika ega pane kokku aitadesse ja teie taevane Isa toidab neid.

      Delete